onsdag 2 september 2009

Präst- och diakonmöte

Cristina Grenholm, direktor för Svenska kyrkans sekretariat för teologi och forskning, föreläste om Gud för 300 präster och diakoner i Borås. Temat var lite skruvat, eller vad säger ni: "Sex sega rykten om Gud. Det påstås så mycket om Gud - att han är död, allsmäktig och perfekt - men hur är det egentligen?"

De sex ryktena hon tog upp var följande:
Gud finns inte. Om humanisternas framfart på senare tid och deras argument. Detta rykte avfärdade hon.
Gud är en gubbe på ett moln. Gud är ingen förstorad människa. Gud finns mitt ibland oss, men det räcker inte att tänka så. Gud befinner sig "högre upp (eller längre in) än vi någonsin kan komma... Det finns ett oändligt utrymme som inte är tomt."
Gud är allsmäktig. Det ondas problem togs upp. Sedan sa hon: "För mig är det självklart att Gud inte har all makt när jag ser mig omkring. Men det betyder inte att jag tror att Gud är maktlös. Gud har mindre makt över och mer makt till." (Där satsade jag en del krut. Se nedan.)
Gud gör under. Ett rykte som Jesus själv spred i ord och handling. Ibland blir det ett test på äkta kristen tro, menade CG. En gud som sätter sig över de lagar han själv skapat blir nyckfull och omöjlig att lita på. Säkrast att hålla sig till tanken att själva livet är ett under. Gud gör ibland även oväntade under, men aldrig på beställning.
Gud är kärlek. Blir fel, menade CG, om utgångspunkten är att Gud älskar dem som inte är värda någon kärlek. Det handlar varken om att vi är älskansvärda eller att vi är ovärdiga kärlek. Det handlar om att vi hör samman med Gud. Guds kärlek är ingen uppoffring. Gud offrar sig inte. Det handlar om samhörighet med oss. (?)
Gud är god. Detta är det mest sanna som kan sägas om Gud, menar CG. Detta återkommer hon till efter sina kamper med Gud, teologin och livet. (Här kom rörande berättelser om hennes egen förtvivlan när hon mötte döden ansikte mot ansikte.) Hon slutade med orden: Jag är döpt och Gud är god. Med detta kan jag leva och - tror jag - också dö.

Detta var ett av två föredrag under gårdagen. Jag fick förtroendet att respondera på föredraget, d v s jag fick 5 minuter på mig att opponera, eller bemöta det, som representant för oss församlingsarbetare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar