fredag 18 september 2009

Svar på tal

Idag publicerades ytterligare ett inlägg av min hand i TTela. Det får bli det sista jag säger i den här valrörelsen. Nu väntar jag bara på morgondagens drapa från ÖKA-håll.

Replik till Bengt Kristiansson 15 september:
Min avsikt var inte att göra mig lustig, utan att visa vad som lyfts fram och vad som inte lyfts fram i valrörelsen. Jag ville visa att en del slagord leder till frågor som behöver besvaras.
Äktenskapsfrågan är en av de hetaste frågorna inför kyrkovalet. Frimodig kyrka är den enda partipolitiskt obundna grupp som tydligt står för uppfattningen att det kristna äktenskapet är avsett för man och kvinna. Flera av biskoparna och många präster är eniga med oss i denna fråga. Även om riksdagen nu beslutat om könsneutrala äktenskap behöver inte kyrkan gå i statens ledband. Kyrkan är Kristi kyrka. Där bör Guds ord väga tyngre än människoord. Kyrkan har ingen annan välsignelse att dela ut än Guds välsignelse. Därför bör kyrkan avstå vigselrätten.
Ingen har rätt att döma någon annan människa och hennes livsval. Det är Gud som dömer och Guds nåd är gränslös. Det innebär inte att allt är tillåtet. Däremot förespråkar vi att alla döpta ska ha hemortsrätt i kyrkan, även de som tolkar Bibeln på annat sätt än man själv gör. Frimodig kyrka samlar människor från alla riktningar. Vi tror att mångfald och försoning är möjlig i kyrkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar